tisdag 23 april 2013

Imponerande!

Idag kom Equiterapeut Ingebjörn Öyhus (reservation för felstavning) till bl.a Galgbacken. Jag hade inte tänkt att gå igenom Prins men lektionen igår gick så dåligt så jag bestämde mig idag en timme innan han kom att jag låter honom kolla Prins. Och tur var väl det.....
Han började med att känna på honom innan vi tog ut och longerade honom i båda varven.
Han hade snett bäcken och låsningar i ryggen plus att han var väldigt stel och spänd på vänster bog. Och den vänstra bogen hör ihop med de andra problemen. Han vill då inte använda höger bak och då blir det fel och avbelastingar på andra ställen.
Vi fick känna på ryggen samtidigt som han förklarade och visade, sen fick vi känna skillnaden efteråt när han knäckt till det. Det var superbra så till och med jag förstod!
Jag får ångestattacker när jag tänker på att Prins gått och haft ont av detta och tänk om jag inte kollat honom!!! Usch, jag mår illa vid tanken! Om en månad kommer han tillbaka och då får vi se om det är bra eller kommit tillbaka. Under tiden rider vi på och påminner Prins om att använda höger bakben och få igenom halvhalterna.
Det är helt klart värt att jobba "förebyggande", både för ekonomin och hästens välmående.
Länk till Ingebjörns hemsida: http://www.thorslundagard.dinstudio.se/text1_6.html



Här känner han igenom Odda och Anna-Karin ser på och lyssnar och lär.
Nu vilar Prins i två dar, sen promenad och tidigast lördag ridning.

/Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar