söndag 18 november 2012

Kroppskännedom

Idag var det en kurs ute på Galgbacken som hölls av sjukgymnast Lena.
Syftet med den var att bli mer medveten om sin kropp och att kommunicera med kroppen. Jag är då iaf en sån person som inte alls är bra på att lyssna på min kropp.
Första övningen fick vi ligga på rygg på golvet och gå igenom hela kroppen, slappnar jag av med hälar, vader, lår, rumpa, ländrygg, skuldror/bröstrygg, axlar, huvud. Känns det lika på båda sidor? Succesivt, del för del kände vi igenom. För mig personligen kändes det inte lika. När jag slappnar av benen så känns det som att höger ben är väldigt avslappnat och foten pekar lite utåt, som det gör när man ligger på rygg på golvet. Däremot vänster ben kändes det som att foten pekade rakt upp, var tvungen att titta, men det låg likadant som det högra. Jag var långt ifrån avslappnad på vänster...
När vi kom till ländrygg och bröstrygg då, ländryggen ganska liksidig, men bröstryggen låg vänster sida avslappnat  men inte höger. Upplever mig själv litegrann som en korkskruv?! Men jag vet ju om att jag har problem med höger sida av bröstryggen.
Vi satt även på stolar för att känna sittbenen och hur dom påverkas när vi sitter i olika positioner. Vad händer med sittbenen och kontakten när man spänner axlarna, som är så vanligt att man gör?
Mycket bra kurs på många sätt, ökar medvetenhetsgraden vid ridning.
Som avslutning fick vi trava på volt utan tyglar och stigbyglar. Även det mycket bra träning.  I ena varvet, vänster, gick det kanon för mig, i andra var det katastrof. Men det visste jag redan innan vi bytte varv, höger är inte "mitt" varv.

Innan kursen var jag och Cecilia ute och fräste med Prins och Snaefari. Var efter Sakajokivägen och tränade övergångar och gångarter. Den vägen är bra till det, man kan fräsa på hur mycket som helst. Det var ett pass på en och en halv timme och jag var lika svettig som Prins. Han är fin, den där "snöfararen" som vi kallar Snaefari. Både Prins och Snaefari har Jamila Berg sålt och vi är båda lika nöjda :)

/Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar