måndag 21 januari 2013

Nu får det vara nog!

Färdiglatat! Jag tänker hela tiden att jag måste träna hunden, men jag vet inte vad som händer sen när det inte blir av :/ Men NU JÄKLAR! Om jag tränar han varje kväll på kvällsrundan i en vecka så borde det bli ett märkbart resultat, sen fortsätta efter det också såklart efter hur det ser ut. Men att jag gör en kraftansträngning för att få till koppelträningen. Han tokdrar inte, men är heller inte kul att gå med då han är som ett yrväder. Jag har ställt en egen diagnos...det är han som är ledaren när vi är ute, det är han som bestämmer vad han ska nosa på och när...men nu är det slut med det!
Så jag tjavade iväg ikväll med fickan full med frolic. Satte på halsbandet som vi aldrig har, använder bara sele eftersom han varit så känslig i halsen. Men m tänkte att det kanske kan förstärka korrigeringarna om halsbandet är på. Det första han gjorde när vi kom ut var att hosta när halsbandet låg mot halsen, så jag måste nog ha sele framöver.
Jag började med att han fick nosa och rasta sig innan jag tog in honom och beordrade sitt. Sitt kan han bra och gjorde det. Tog en frolic i handen för att behålla kontakten och använde ordet här. Han verkade lite förvirrad och undrade nog vad jag höll på med, men jag är nöjd! Det gick bra! Gjorde om det flera gånger både med och utan godis som belöning. Lade in ett annat moment sen: jag hade en egen idé att när jag stannar ska jag inte gå iväg förrän han söker kontakt med mig. Oj, vad jag fick stå länge första gången! Om någon såg mig måste dom trott jag var tokig! Han tittade runt överallt och förbi mig men inte på mig i säkert fem minuter. Till slut hände det och jag var snabb att belöna. Tanken är att han ska veta att söka kontakt med mig-ledaren. Gjorde om det några gånger och han verkade ganska förvirrad måste jag säga. Förflyttningar runt, i sidled, bakåt och sånt också så att han ska veta att hålla reda på mig.
I stora hela är jag nöjd och tycker det är mycket roligare att jobba med honom nu än tidigare. Tror att "poletten har börjat trilla ner" hos honom. Nu måste vi bara berätta för honom att JAG är ledaren på promenaderna, inte han. Var stenhård idag med att jag skulle bestämma vad och när han ska nosa på nåt. Två ord, nej och här, dominerade idag. Plus berömmet då.
Jag vet inte, men jag tror det kan funka. Experter skulle kanske inte göra så här, men jag gör så :)
Så VARJE KVÄLL denna vecka, bara att ta sig ut!
/Marie

1 kommentar:

  1. Bra där! :) Själv funderade på att ge som nyårslöfte att lära Axel gå fint i koppel. Men sen kom jag på att nyårslöften bör vara realistiska ;)

    Faktum är att inte ens uppfödaren kunde få pli på sitt kullsyskon till Axel. Hon bytte ras på kuppen. Till mops...

    SvaraRadera