torsdag 21 juni 2012

Knasboll

Vår hund är en riktig knas. Älskar uppmärksamheten av oss i familjen, men är inte jätteförtjust i främlingar. Han kan nosa på dom men när dom ska klappa så går han undan, där går gränsen! Inte med alla, men med många gör han så. En teori som en hundkunnig person hade var att han är blyg.
Ja, varför inte? I veckan har jag tränat med honom varje dag och det börjar ta sig! Han TOKdrar inte i kopplet, men det är mycket träning kvar. Det är ganska svårt att jobba själv, kör man fast så har man ingen som kan korrigera en och se vad man gör för fel. Men man gör så gott man kan. DET SKA GÅ! Bara det att han blir än mer fäst vid mig ju mer jag jobbar med honom. När vi är i husvagnen och jag går iväg så sitter han i förtältet vid dörren och tittar ut ända tills jag kommer tillbaka! Där är det så bra när det är låga fönster så han ser ut.
När jag springer runt med dammsugaren sitter han i soffan och tittar på :)

Värsta chocken fick vi igår när vi kom till hästhagen!!!
Jag gick lite efter de andra då Sandra utbrister: Fy, vad äckligt, jag törs inte gå fram!
? Tänkte att någon måste ha fått ett sår, men icke. Han var alldeles bubblig hela hästen!!!
Tog tyvärr inget kort i chocken, men hela hästen hade bubblor/bulor typ 1½-2 cm stora över hela kroppen! Om ni tänker er "bubbelplast", jämna mellanrum mellan bubblorna, fast lite större än på bubbelplasten. Kontakt togs med Distriktsveterinär och täcke sattes på, få se ur det ser ut idag då. Måste kanske ta bort den hästen från betet för att ta reda på vad som är orsaken. Antagligen en allergisk reaktion, något den ätit, insekt, myggmedel??
Den åt och sprang med de andra, var inte flåsig och verkade må bra i övrigt.

Nu är alla hästar där. Igår kom de två sista, så nu är dom sex killar där. Hittills har det varit jättelugnt, inga slagsmål eller dessmer tjafs.

/Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar