måndag 3 december 2012

Peppar peppar...

Nu är Ares helt symtomfri från halsen. Det har varit många turer fram och tillbaka och man har inte hittat den egentliga orsaken till hans problem.
Jag var ju helt inne på att ta bort halsmandlarna efter samtal med förra veterinären, men när jag böt veterinär så sa han att det i nästan alla fall vid "tonsillit" finns en annan bakomliggande orsak till symtomen, och den vill han hitta först, innan han tar bort halsmandlarna. Därför sövdes Ares och man gick ner med kameran. Vad som hittades har jag ju skrivit om tidigare. Rodnad. Trots både antibiotika och kortisonbehandling så blev han inte bra.
Vid återbesöket förra veckan då Ares var halt diskuterade vi halsen igen då vet tyckte det var konstigt att han inte blivit bra. Vid provokation utanpå halsen hostar han också fortfarande.
För mig själv har jag funderat om det kan vara noskvalster och frågade om det och visst, det kan ge såna symtom som Ares har. (Liiite irriterad blev jag över att det var JAG som fick komma med den idén) Fick utskrivet Interceptor tabletter och skulle öka kortisongivan igen, samt börja använda sele istället för halsband för att avlasta halsen.
Gav första Interceptortabletten när jag kom hem, på kvällen hostade han lite en gång och sen dess är han HELT symptomfri!!! Han fick andra tabletten av tre idag och nästa vecka är det sista.
Nu har det gått en vecka och Ares är pigg som aldrig förr och det är så roligt att se så man blir nästan gråtfärdig!! Har inte pratat med vet men ska ringa dit i morgon då vi skulle höras efter en vecka.
Jag böt också foder förra veckan och återgick till Royal Canin setter. Men det svider i plånkan för det är inget billigt foder :(
Känner mig väldigt kluven vad gäller hundfoder, är det dyrare foder bättre eller är ett mellan/billigt foder lika bra? Beror förstås på vilket märke och sort men jag vet inte vad jag ska tro.
En annan anledning till att jag böt är att han äter så dåligt och detta foder har mycket smak då det är ganska vanligt hos settrar med dålig aptit. Och han VRÄKTE i sig maten de första dagarna!! Det har tyvärr avstannat lite nu.
Hoppas hoppas att han får vara frisk länge länge nu...

/Marie



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar