fredag 16 mars 2012

Marknadshelg

I helgen är det marknad i Gällivare. Vädret skulle vara kanonfint med sol och plusgrader om det inte vore för den hårda vinden! Man blåser ju bort därute! Så länge det är så här hård vind så får då Prins stå. Tror det gäller ganska många hästar, att dom kan bli helprilliga när det blåser mycket.

Igår for vi in till ridklubben för lektion igen. Resonerade innan om vi skulle åka eller med tanke på att han känts "konstig", men vi beslöt oss för att fara.
Och det var ju bra, han skötte sig utmärkt och gick jättebra. Klart som tusan att det alltid finns saker som kan bli bättre, just nu tycker jag vi måste träna mycket på övergångar.

Lastning- det är verkligen ett kapitel i sig!
Kan inte påstå eller tycka att vi har en svårlastad häst, men allt är ju relativt...
För det allra mesta är han lastad efter max 1-5 minuter, men igår.....
På ditvägen gick det ganska bra, runt 5-10 minuter efter lite tjorv.
Men sen skulle vi hem också.
Får ångestattacker när jag tänker på det! Jag VET att när man lastar han så måste man vara hur lugn och snäll som helst och inte stressa honom eftersom han är så känslig för sånt. Blir jag stressad så blir han.
Nu är det ju också så att hans ägare, mor och dotter, ingen nämd ;), har ganska lätt för att...ska jag säga...ryka ihop? Vi har likadant temperament och det är inte alltid att leka med ;)
Nå, vi blev nog mer och mer irriterade båda två (alla tre?) innan slutligen bästa Evelina.L kom och räddade oss. Hon kom med sitt lugna sätt och det tog inte länge efter det så var han inne i transporten. Tusen tack!
Faktiskt har jag lite lust att skylla på den hårda vinden nu också, i kombination med att vi tappade humöret. Men jag är inte helt säker på att det är rätt att skylla på vinden, ha,ha.

Många i vår närhet har hamnat i "sadelträsket" som jag kallar det, igen.Vår sadel är utlånad i detta nu för prov, hoppas den passar.

Ares har varit på marknad idag, det tyckte han var väldigt spännande. Såna där rävsvansar, dom luktade gott! Och sen alla tvåbenta som man kunde nosa på utan att dom märkte, det var också kul.
Väldigt bra socialträning, vi var där tidigt på förmiddan innan det blev för mycket folk.
Kan bara tycka att det var bra och nyttigt för honom.

Min allergi djävlas, den håller på påminner mig om att jag inte tål hundar, men i mina ögon är det endast en sak jag inte tål: min allergi!

Kram/ Marie

3 kommentarer:

  1. Allergitabletter, typ cetirizin, är den bästa medicinen mot allergi. Jag äter dem året runt eftersom jag också är allergisk mot just allergi :)

    SvaraRadera
  2. Ja,jag har nån som heter Loratadin, tror jag, så det är bara att knapra på :)

    SvaraRadera
  3. "Sadelträsket" känner vi till :) Just Sella-sadeln verkar ju passa på fantastiskt många hästar!

    /Lotta

    SvaraRadera