fredag 11 maj 2012

Slyngelålder??

Huvva, vilken energisk unghund vi har här i huset nu.
När han inte vet annat så sätter han sig och stirrar på mig, reagerar jag inte då så börjar han att prata. Han "bullar upp" läpparna samtidigt som "underläppen" knölar ihop sig och har ser bara för rolig ut!!!
Runt omkring oss kryllar det av löptikar och jag tror att han inte riktigt vet hur han ska bete sig med alla hormoner.
Cykelpremiären är avklarad med honom också. Efter kontakt med djurkliniken, ville bara kolla så att man verkligen kan cykla med honom, så bar det iväg. Det gick bättre än väntat faktiskt, lite impulsiv är han ju och dessutom ovan så det gäller att vara beredd! Cyklade bara en liten sväng för att träna.

Prins har fått av sig vinterdojjorna idag efter ridningen för imorgon kommer hovis. Eftersom hon har ganska många hästar att verka så förbereds de hästar som kan. Prins står ju inne på natten så det var bara att ta bort dom. Jag tycker det ska vara ganska skönt för dom att ha borta skorna?!
Kontaktade veterinär idag med anledning av att jag inte tycker han ökar i vikt trots "massiva åtgärder" för det. Fick dock inte tag på Gällivares vet så jag ringde ATG i Boden.
Dom verkade inte tycka att det var någon direkt jätteallvarlig situation utan tog det med ro och menade att det inte är ovanligt att hästar faller ur på våren. Dock fick jag veta att man KAN ta en del blodprover för att söka efter fel, fick inte helt klart för mig direkt vad man ska titta efter. Så till veckan försöker jag igen få tag på vår vet, han var välkommen att kontakta dom på ATG vid frågor. Dom samarbetar en del, vad jag förstår, och det är ju bra.
Även om det förhoppningsvis visar sig att det inte är något fel så, så skulle det vara skönt att veta det så man slipper fundera. Men det kanske ÄR nåt fel?? Blodbrist, E-vitaminbrist, diabetes (kan hästar ha det?) är några saker som kommit upp då detta diskuterats med andra. Men det är bara spekulationer!

Förövrigt är jag förbannad efter att Sverige förlorade mot Ryssland och domarna SÖÖÖG!

/Marie

2 kommentarer:

  1. Vad lurigt det där med Prins vikt. Kommer ihåg när jag träffade honom i Årsunda. Då var han ju som sagt rund som en liten sumobrottare om jag inte minns fel. Och det var ju i pälssättningstider. Undrar vad tidigare ägaren matade honom med? Blodprov låter som en bra idé tycker jag. Det skulle nog jag också ha gjort.
    /Lotta

    SvaraRadera
  2. Ja, han var rund när vi köpte honom, och vad jag förstått så har dom aldrig haft viktproblem tidigare så det här känns inte kul nå mer. Men vi ska absolut ta dit veterinären för lite bedömning och ev.provtagning.

    SvaraRadera