måndag 14 maj 2012

SNÖÖÖÖÖ!

I morse snöade, hela förmiddan snöade det, det snöar och snöar.
Under eftermiddagen övergick det till regn för att mot kvällskvisten avta och spricka upp. Jag låter som en meteorolog, men inte som att det är mitten på maj!

Ringde till A-K på dan då jag var orolig att hästarna bryter benen där i hagarna, men det var lugnt. Prins stod kvar inne och det var ju skönt! Det kan nog hända lite olyckor när det blir så här.

Ett moment jag tycker är jättesvårt vad gäller hunddressyr, det är att gå fint i koppel. Hur jag än försöker och gör så får jag inte till det. Han drar som en galning! Han är ju så ivrig och vill så mycket, på hemväg går det oftast bättre då han är lite trött. Detta är helt främmande för mig eftersom alla mina andra hundar "bara har lärt sig". Vet ej hur jag gjort, men dom bara har kunnat det eftersom. Jag har ju som bara pratat med dom, ibland en lätt korrigering. MEN DEN HÄR - det går inte att prata med honom så, för han hör och ser bara: "fåglar i träden- jaga dom". Och HUR ska jag få MIG att bli mer intressant än DOM?????
Frolic är bra, men han vet precis vad som gäller för att han ska få en....
/Marie

3 kommentarer:

  1. Känner igen det där med att gå fint i koppel. Vi har inte haft problem i den här kalibern med våra tidigare hundar men vår senaste... Ettåriga Axel. Han drar så att han håller på att plöja fåror i marken när han stretar fram. Man kan få för sig att han är helt blockerad eller ointelligent. Fast det vet vi att han inte är för han är lättlärd i alla andra sammanhang. Nu har vi tagit tag i verkligt fokuserad träning. Och det hjälper! Det finns hopp! :) Det som funkar för oss är att tänka att kopplet inte finns. Dvs aldrig korrigera i kopplet - för det funkar verkligen inte (med Axel i alla fall). Men att ta tillbaks honom med händerna och verkligen visa med sin egen attityd vad som är fel och vad som är bra det funkar. Vi har gått kurser för en helt suverän tjej där vi också fick en instruktion om denna träning. Det var oslagbart att se henne träna med unghundarna. Kan vara lite svårt med enbart skriven information men om du vill kan jag maila det vi fick av henne om det kan ge dig några nya tips. Skriv din mailadress här isåfall.
    /Lotta

    SvaraRadera
  2. Ja, precis, man tror att dom är helt ointelligent!!! Skönt att höra att det finns hopp, tar gärna del av din information. Och lite "kul" att ni går/har gått igenom precis samma sak, återigen!

    Min mailadress är: marie@leipojarvi.se
    Tack!
    /Marie

    SvaraRadera
  3. Det är kul men också nästan kusligt med alla likheter! Har mailat till dig nu :)
    /Lotta

    SvaraRadera