onsdag 24 oktober 2012

Hundvård

Gick första riktigt långa promenaden med Ares idag efter alla sjukdomar. Han var PIGG!! Herreminje vad han sprang, jag har inte sett honom så här pigg på väldigt, väldigt länge! Kul!
Och han orkade och han hade drivet och viljan. Oj så skönt att se.
Detta provade jag till Molle, men kan inte påstå att jag märkte någon skillnad

Denna använder jag när jag tar tandsten

Han luktar URBAN från munnen, så jag tog fram tandstensskrapan och tog lite tandsten, han hade inte så mycket så jag vet inte om det är det som orsakar den dåliga lukten.... När jag ändå var i farten tog jag klorna också. Har dragit mig lite för att ta dom då han tidigare varit som en ål på golvet även om det gått bättre för varje gång. Det gick kanonbra idag, han låg still mellan mina ben som ett tänt ljus, likadant när jag tog tandstenen. Han har verkligen "coolat ner sig" på många plan.
Många bekanta till mig har problem med att klippa klorna på sina hundar. Jag har aldrig haft problem på någon av mina. Jag tror det är jätteviktigt att man själv är lugn och mjuk i kroppen, inte håller krampaktigt fast i tassen utan att hunden känner att den kan röra tassen och har möjlighet att dra undan. Man måste få hunden att lita på en, förtroende. Men detta är bara  vad jag tror och det har iaf varit ett vinnande koncept för mig. Samt att om man ska vänja in hunden att klippa klor så behöver man inte välja en tidpunkt då hunden är som piggast, utan kanske ta det efter en promend eller nåt så den är lite tröttare och oftast mer medgörlig.
/Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar