söndag 21 oktober 2012

Ridpass för Isa!!

Isa Gustavsson är här och skor hästar nu och kunde ta några lektionspass samtidigt. Jag är ju väääldigt försiktig att prova nya instruktörer (lite enkelspårigt kanske?), men jag vill som att det ska "stämma" med den man rider för och det kan ju kanske vara svårt att veta innan. Kan inte riktigt sätta fingret på vad det är jag går på när det gäller sånt, magkänsla kanske? Nå, alla är säkert bra på sitt sätt och det är ingenting som säger att den jag väljer att rida för är rätt för alla eller är "bäst", men så länge jag och Prins är nöjd och det känns bra så kör vi på det. Med jag menar jag förstås jag och Jessica.
Passet började med att Jessica fick rida prins som hon brukar, lite skritt och lite tölt innanför spåret.
Sen tog Isa över och red honom. Jessica gick bredvid för att få förklarat för sig och se samtidigt. Jättebra att se från sidan samtidigt som hon förklarar och visar.
Man ser tydliga skillnader med olika hjälper i till exempel skritt, att korta och länga steget och samma i tölt. Vår Prins är ibland fräck och försöker rycka tygeln ur munnen, andra gånger "tjafsar" han med munnen och gapar och håller på. Inte alltid, men ibland och idag var en sån dag.
Men nu vet jag varför!!!! Wow! När han tjafsar med bettet/munnen så stretar han emot med BAKEN och vill inte jobba med den! ??? Ja, det stämmer! När man jobbar på att få med bakdelen och är överens med honom så tjafsar han ingenting med munnen! Ofta i övergångar gör han så, så det tränade vi på idag. Från skritt till tölt och från tölten lite ökningar. Och få han att göra det utan att tjafsa med munnen. Även i skritt få honom att slappna av och ta med baken , samt vara stabil och inte vingla runt med bakdelen. Känns väldigt bra att jobba med detta och är mycket nöjd med detta pass. Vi har fått svar på mycket idag :)
Att man sen får höra hur fin häst man har och hur trevlig han är kan göra hela dagen.
"Töltmaskin" "mycket hög lägstanivå" "jättetrevlig"
Alla tycker jätteolika och vill ha olika sorters hästar, och tur är väl det. Och återigen är jag sååå glad i vår häst! Att få beröm behöver väl alla?!
I somras sa jag vid ett tillfälle till Jessica: Om du tycker att någon häst är fin, att någon rider bra, eller något annat, så SÄG det till den berörda, för du vet ju själv hur glad man blir av att höra sånt.
En tonårsdotter lyssnar inte alltid på sin mamma, men denna gång gjorde hon faktiskt det och har gjort så. Stolt och glad mamma!

/Marie

3 kommentarer:

  1. Bra tips där! Det är alltid kul att höra om någon tycker att ens häst är fin eller något annat positivt.

    Och då vill jag passa på att säga igen. Jag minns fortfarande känslan av att sitta på er Prins och tänka att "shit, jag vill aldrig kliva av den här hästen" Jag vågade inte låta Tony provrida honom för jag bara visste att han skulle bli kär. Men vita Prinsen hade en historik av att kunna vara lite fräck och vända hemåt när man var ute och red. Då vågade inte jag hur bra det än kändes för jag är en riktig fegis :) och då får man anpassa sig efter det. Nu är jag glad för vi har hittat rätt hästar och Prins hade inte heller kunnat hamna mer rätt än hos er! Men jag kan väl få fortsätta att beundra honom på avstånd? :)

    SvaraRadera
  2. Tack! Jo han hade ju en liten olat när han kom som vi fått jobba med och som har gett mig många ångestattacker och magont! Men arbetet har lönat sig och nu är han värd allt arbete tusen gånger om!

    SvaraRadera
  3. Förstår det! :) En riktig guldklimp!

    SvaraRadera