torsdag 10 november 2011

Året med Prins

December 2010
Prins flyttade hem till byn till Pernillas stall.
Hans kompisar blev Hasselbos Caramell, underbara älskade Carra som numera är såld.
Och Brana, som nu väntar in sin nya polare Páfi från Vindäng. Halvbror dessutom, om jag inte minns fel.
Helt underbart att ha Prins hemma bara ett stenkast från vårt hus. Men jag tror han hade det lite kämpigt där med två bestämda damer. Han rasar i vikt, fort som bara den.
Dagarna i stallet går till att komma underfund med vad det är för kuse vi köpt och att lära känna honom. Då vet jag att jag tänkte: kan det inte bara gå ett år så detta första år är över? Det var mycket våndor kan jag säga! Vissa gånger var han som en dröm, andra gånger funderade man vad det var man köpt för nåt!!
Började lektionsridning inne i stan, det var race och konflikter emellanåt, dom var inte helt överens alltid.

Januari-februari 2011
Första kursen för Berit Edvardsson, hon blir helförälskad i och vill ta med honom hem!! Det var roligt att höra :) Kursen gick också till att få hjälp med att lära sig Prins.
Kan säga att detta var en vändpunkt, för Berit förstod Prins och kunde vägleda oss med ridningen.


Mars-maj 2011
Det går bättre och bättre och vi börjar verkligen känna att vi har koll på Prins och vad han är för en underbar filur. Det blir kurs och vårjippo och det känns att vi utvecklats tillsammans med Prins. Nu vet vi hur han fungerar i olika situationer.
Beslutar byta stall efter sommaren eftersom det inte finns plats för oss när Pernillas andra häst kommer hem.

Juni-juli

Träningsläger hos Berit utanför Östersund. Otroligt rolig och givande vecka. Väl investerade pengar att satsa på det.
Sedan sommarbete i Piteå.

Augusti
Kommer hem till grannbyn med Prins. Hans nya kompisar blir Thytur och Frosti.
Han är som en helt annan häst nu. Jag har mina teorier att det kan bero på dels att vi känner honom och kan göra det så bra för honom i och med det. Dels att jag inte tror att han mår så bra av att gå tillsammans med ston. Hos Brana var han tokorolig att bli lämnad ensam inne till exempel, nu är han hur lugn som helst. Kan även bero på att vi tränat med honom, kanske.
Herren i hagen är Frosti, Prins mellan och Thytur lägst i rang.
Bifrost höstjippo och kurs för Berit. Fortfarande är Prins alldeles för tunn, trots sommarbete.
Nu börjar uppgödningen!!

September-november
Vi tränar på här hemma. Herman flyttar in och rangordningen i hagen ändras. Nu är det Prins som är herre i hagen vilket Frosti har ganska svårt att acceptera. Så nu är det Prins, Frosti, Herman och Thytur, i den ordningen tror jag det är. Vilket jag tycker är bra, för Frosti har inte varit en snäll ledare, bits och håller på. Prins bossar och säger till när någon är för närgången, annars låter han dom vara. Jag tycker det är en bra ledare. Men alla har ju olika syn på det, skulle jag tro.

Summa summarum är att vi har en helt underbar, väldigt,väldigt känslig häst. Han är känslig för miljöombyten och för hjälper bla. Jag ångrar inte en sekund att det blev Prins och nu ska vi jobba framåt med allt och så har han gått upp 40 kg i vikt på en månad nu. Fortfarande tunn över revbenen, men vi jobbar på det.

Nu till ridlektion.
/Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar