söndag 27 november 2011

Big smile!

Jag sitter bara och ler för mig själv, otroligt glad efter helgens kurs.
På dagens första ridpass började Camilla med att berätta om formen i bla tölten. Detta gällde båda hästarna på detta pass. Hon sa också att detta är något man måste träna under lång tid, inget som bara kommer under en helg. Det är en ständig balansgång och inte helt lätt att hitta rätt form, antingen går dom med huvudet för högt eller så är det lätt att dom faller ner på bogarna. I dessa fall har dom huvudet för högt. Det innebär att dom inte jobbar med manken, det är hela manken som ska "höja" sig i tölten, inte huvudet. Det är en vanligt "problem" och långt ifrån bara vi som behöver jobba med detta.
För att stanna hästen från skritt med så lite medel som möjligt fick dom träna på att bara liksom dra ett litet inandetag, det innebär att händerna också rörs lite,lite och hästarna stannar.
Övergångar skritt-trav och trav-galopp-trav har också tränats. Och då att ta ner från galopp genom att bara "tänka" trav. Gick super.
Camilla tyckte också att Jessica har en väldigt bra känsla för hästen och att det syns tydligt att Prins trivs och är nöjd med henne. Hon blev också förvånad över att Jessica bara är 13 år.
Och i slutet av sista passet idag har Jessi och Prins redan börjat hitta rätt form. Imponerande!
Jag är otroligt glad och stolt över dotter och häst.
I natt har Jessica haft ont i halsen och feber, så jag tog på ridbyxorna ifall hon inte skulle orka rida. Det blir lite knepigt, jag vill ju inte att hon ska vara sjuk samtidigt som jag skulle vilja rida ;) Men det var lönlöst, hon käkade alvedon och red alla pass. Nu är hon mer eller mindre däckad. Det är krut i flickan måste jag säga.
Huvudvärken är här så jag säger godnatt nu!
Kram/ Marie

1 kommentar:

  1. Vad kul att ni var nöjda med kursen, jag tycker mycket om att rida för Camilla, hon & Lasse följer samma röda linje som passar både mig & Galsi.
    Synd bara att Jessica var så envis att hon red trots att hon var sjuk så du inte fick prova ett pass :o)

    SvaraRadera