torsdag 24 november 2011

Energi

Nu har det varit lektion i stan igen och de flesta hästar verkar vara tokpigga!!
Teorin jag har nu efter att ha diskuterat detta med andra hästfolk är att det beror på att pälssättningen är över. Den tar ju otroligt mycket energi av hästarna och nu är den över, så klart dom har energi då?! Eftersom det är så många hästar som varit lite både hel och halvprilliga. Även såna som annars är lugnet själv. Kan ha fel, men det kanske inte är en helt tokig teori?

När vi tävlat med Prins har det ibland stått som kommentar: mer energi önskas. NU vet jag vad dom är ute efter! VILKEN ENERGI han har nu, och aktion! WOW!
Det vi behöver jobba med nu är att kunna hålla honom och kontrollera honom i alla gångarterna med den energin. Så kursen för Camilla kommer som på beställning, men jag tror det är mer jobb med det än bara en helg! Men iaf en start och en fingervisning hur vi ska jobba.

Huxan fluxan så stannade både Prins och Thytur i gäststallet idag. Jessica bestämde idag på dan att hon ville ha honom där fram till kursen börjar på lördag. Vi ska passa på att tvätta honom och rida både inne och ute. Det är så hårt i backen ute så det blir mest lugn ridning, kanske också därför dom är pigga?

Evelina bestämde först när vi kom till stan att Thytur skulle stanna, för hon såg också möjligheterna till träning i ridhus. Tur att jag tagit med mat för hela helgen så att det gick att genomföra. Vi får ta med mer mat i morgon. Evelina är en riktig klippa, hon hjälper Jessica väldigt mycket med allt möjligt och hon hjälper även mej många gånger då jag och Jessica kommer ihop oss. TUSEN TACK, EVELINA!
Att hantera en tonårsdotter är inte alltid lika lätt, så det är verkligen guld värt!

Jag brukar inte vara rädd att köra bil, varken med eller utan transport, men idag var det riktigt otäckt! Det var spårig väg pga snöfallet inatt, det blåste rejält och var halt. När jag kört en bit mot stan funderade jag verkligen på om jag är riktigt klok? Så tack och lov fick jag ta hem transporten tom! Man tänker ju på vad som skulle hända med dom vid en avåkning, huvva! Brukar tänka: bättre vi kommer sent än aldrig! Fast idag for vi i riktigt god tid, som tur var.

Mer uppdatering under helgen, ska försöka filma lite också!

/Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar