lördag 26 november 2011

Kurshelg

Igår var Jessica och Evelina och red hästarna efter ridstigen i stan och dom hade jättekul, både hästar och ryttare! I nysnö dessutom och hästarna hade varit lydiga båda två och gått jättefint!
Samtidigt var jag iväg mot Överkalix för att hämta höbollar, mitt i snöovädret. Dit gick det bra men hem var det tungt med tre stooora höbollar som last och framhjulsdriven bil! I en kurva var det sååå nära att gå åt fanders då bilen inte ville svänga, trots att jag körde så sakta. Klarade det med änglavakt? Pulsen gick då upp kan jag lova!
Men sen i en lååång uppförsbacke fick jag möte av både plogbil och en hel drös andra bilar så jag var tvungen släppa lite på gasen...vad händer? Jo, ja fastnar mitt i backen så klart. Tre mil hemifrån :( Ja det var inte mycket mer än att ringa Niklas som stod redo med traktorn i stallet för att lossa bollarna....kan du komma? ;)
Ja, så kom han och vi kom hem ganska mycket senare än planerat. Nästa gång får han följa med från början.

I dag var det så äntligen dags för Camilla Hed- kursen!
Vi kom överens om att hon skulle rida honom hela passet. Spännande och kul att se!
Har filmat lite men vet inte om jag kan lägga upp det här, Jessica får göra det annars.
Jag är jättedålig på att återge vad jag fått berättat för mig, har det bara i mitt huvud, men hon sa ungefär så här om Prins: Jättetrevlig häst! Skulle passa som Pegasus i Globen Horse show! Vi ska träna mycket övergångar trav-galopp-trav-galopp för att han ska få stärka sig och bygga muskler. Och låta honom jobba så själv för att hitta formen i lugn och ro. Emellanåt lägga in lite tempoväxlingar i tölten. Han blir lätt störd och spänner sig om man till exempel ändrar spår eller svänger så det måste vi också stärka. Men det är kul träning tycker jag! Trav och galopp!
Överlag så är jag väldigt nöjd med dagen och "utlåtandet" på Prins.
Förresten så tyckte hon inte att han var "för" smal, men han behöver ju ändå gå upp i vikt. Så det har gått lite framåt där också :)
Uppdaterar i morgon igen!
/Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar