tisdag 17 juli 2012

Träning

Sitter och funderar över hösten/vinterns kursande. Det kommer upp lite olika instruktörer men väntar på besked om och när den bästa av dom kommer- Camilla Hed. Eftersom man inte är född till miljonär så måste man välja sina kurstillfällen, tyvärr.

Det hörs att några hästar hemikring fått fång, lider med dom och deras ägare. Visst blir man lite nojjig när man hör det och analyserar och tittar extra noga på egen häst. Det är absolut inget jag vill råka ut för. :(
Fångkänning pratas det också om och det skulle jag vilja veta mer om...vad innebär det egentligen? Fång eller inte, kan jag tycka. Men jag är bara ännu en "spekulant" som inte har nog kunskap för att ens uttala mig.
Men när vi skulle köpa Ta frá Mulakoti, som fick fång, så läste jag på ganska mycket så en del borde ha fastnat. Något jag aldrig tidigare hört talas om är att man kan se på manen att dom har fångkänning? Men någon hade sagt att man kan se på manen??
Googlade på det och fick inga träffar, men hade inte tid att läsa så noga.
Nu står Jessica och stampar för att bli skjutsad till hästen.

/Marie

2 kommentarer:

  1. Om du söker på fångnacke kanske du får några träffar. Fångnacke innebär att hästen samlar fett i nacken/mankammen. Det behöver inte innebära att hästen ska få fång men risken ökar. Denna uppträder oftast på överviktiga hästar.
    I senaste hästfocus var det förresten en intressant artikel ang. hästars hull och hur man bedömer det.

    SvaraRadera
  2. Tack snälla du för info, ska genast kolla det!

    SvaraRadera