onsdag 22 augusti 2012

Skoning

Ibland känns det som att alla vet mycket mycket mer än en själv. Det som nu belägrar min hjärna är skoning. Begreppet "gångartsskoning" har jag hört nämnas och börjat rota lite i det. Vissa anser att det inte finns något sånt, andra menar att det finns och är jättebra, nästa menar att det finns och inte är bra för hästen....
Att man kan sko en häst till högre lyft, luftigare steg, mer aktion m.m...
Visst, tydligen kan man det, tex om man har längre tå så kan man likna det med att vi människor går runt i grodfötter. Såklart att vi tar ett rumsligare kliv då. Men håller våra leder för det i längden??
Och hästen som dessutom har en ryttare på ryggen?
Leder, senor, ligament, ja allt som finns bör ta stryk av sånt.
Vissa hästar har naturligt höga lyft, andra inte, det är bara acceptera.
Vem kan man då lita på som "lekman"? Jag har inte kunskapen att bedöma min häst´s benställning, hovställning och sånt. Det tycker jag man ska överlåta åt någon som har utbildning och kunskap om saken, men när många säger olika då?
Jag vet att jag ältar och funderar, men jag måste få göra det medan jag bildar mig min egen uppfattning. För det allting egentligen handlar om är att jag är så otroligt rädd om min häst och vill göra det som är bäst för honom.

Ares, provsvaren kom ida och han hade inte bara en bakterie, utan två. Streptokocker och någon till som jag aldrig hört namnet på förut och inte heller minns nu.
Nu ska han ha antibiotika tre gånger om dan i tio dagar, sen återbesök. Tonsillit. Jag tror inte det kommer bli bra, utan jag tror vi kommer få ta bort halsmandlarna.
Känner mig fortfarande väldigt orolig för honom, då han är trött och slö utan förbättring trots att det gått en vecka. Men vi får se om medicinen börjar hjälpa nu. Veterinären tyckte inte det var så konstigt att han är tagen, med tanke på bakterierna.

/Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar