lördag 28 januari 2012

Lassekurs



Idag var det Lasse-kurs. Lasse är (rätta mig om jag har fel, nån) en duktig och eftertraktad hovslagare, han är westernryttare och tävlar i det och duktig instruktör.
Han har en ganska skön filosofi och ett mycket enkelt sätt att förklara saker på. Allt låter, och blir, så enkelt när han förklarar och visar och korrigerar en. Egentligen är jag nog lite småimponerad :)
Tog upp problemet med att Prins ibland vill vända hem och statuerade även exempel genom att gå ner för backen. Nu var jag ju så beredd så jag korrigerade honom innan han vände.
Lasse menar: skritta på lös tygel ner för backen, när han vill vända så låt honom göra det och när han sen stannar - ta in honom på en pytteliten volt, runt,runt och DRIV. Han ska veta att om han vänder och gör som han vill så blir det TOKjobbigt, det är bättre att göra som jag vill så är båda glad och har kul. Så nu blir det till att ta en kväll och utmana honom och jobba med det. Lasse trodde att Prins kommer inse ganska snart att det är lättare att följa med oss :)
Vi jobbade också på små volter runt koner som stod på en rad. Jag kunde dock inte trava runt dom, det hade säkerligen Jessica kunnat, men jag fick honom dit jag ville och vet ni vad??? Han sa: DU HAR BRA SITS!!! Fatta!? Jag med min usla sits! Men det var för att han korrigerade mig i början och, vips, kom sitsen! Och med vilken enkel grej, höj upp innertygeln och sänk yttertygeln p å volten så funkade allt! Annars "lutar" jag i svängen, men med det lilla knepet löste det sig.
I morgon blir det uteritt och jag kommer säkert ha träningsvärk redan innan det ;)
/Marie

2 kommentarer:

  1. Vad roligt att du blev nöjd & fick hjälp!
    Jag tror du har rätt i allt det du skriver om Lasse & ibland verkar han även vara magiker :o)

    SvaraRadera
  2. Ja, magiker glömde jag skriva ;), har bokat in mig på fler pass!

    SvaraRadera