torsdag 5 januari 2012

Oj,oj


For ut på tur med Kerstin- Viktor, Andreas- Tinna från Kambo och Yvonne- Gormur idag. Vi plumsade i djupsnö, galopperade och travade i djupsnö och efter skogsväg, red i skogen och en bit upp mot berget och det var alldeles, alldeles underbart. På hemvägen tränade jag övergångar tölt-galopp-tölt och trav-galopp och det gick såååå braaa! Vilken häst vi har, säger jag helt utan att vara partisk ;) Idag var han verkligen helt lagom på alla sätt och jag kunde till och med rida lätt i traven, vilket är mitt stora problem och hjärnspöke. Så fort jag ska rida lätt så stör jag honom när jag börjar bängla så jag törs nästan aldrig göra det. Så nu vet ni min hemlis. Därför brukar jag inte vilja göra det. Men nu gjorde jag det igen och det gick bra. Det beror nog delvis på att han är stabilare i traven nu än tidigare. Tränade även på att gå först vilket han inte älskar precis, men superbra att träna på det emellanåt.
På söndag har jag "paxat" Prins igen för då far vi ut samma gäng, kanske några till :)
Skulle även vilja prova rida på ovalbana dom plogat upp, har aldrig ridit på en sån.

Sen till dagens jobbiga: Ares.....han åt raketer idag, hur bra är det?????
Lämnade honom hemma med sovande ungdomar när jag for och red och testade lämna honom lös, annars brukar han vara i buren eller i Simons rum och sova med honom, men nu tyckte jag det var dags att prova lämna honom lös igen.....
Gick igenom hela huset, stängde dörrar och rensade bord och bänkar för jag vet att han snokar där när han får tillfälle.
När jag kom hem såg det helt ok ut och ungdomen sov som en stock men inte hunden ;) Då ser jag att det ligger tuggade raketer och massa krut i hans bädd, hjälp!!! Han har rotat fram dom överblivna raketerna från nyåret :(
Ringde jourveterinären och det var bara komma dit i ilfart, små små mängder av metaller kan ge förgiftning och nu var det ju osäkert hur mycket han fått i sig.
Han fick kräkmedel och vi gick igenom kräket i jakt på krut och vi fann en del :) Det verkar som att det inte hunnit tas upp i tarmen och då kommer det heller inte ut i blodet=förgiftning. Sen fick han kol och sen hem. Det är en tagen herre som ligger på min säng och sover nu. Måste observera honom dom närmaste dagarna efter tecken på förgiftning, spya, vinglighet m.m.
Nu senare hittade jag även lite rester i soffan, så nog har han härjat på allt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar