måndag 4 juli 2011

Marie - Egen blogg!

Nu ska vi prova på det här med en egen blogg. Jag är absolut inte bra på detta med datorer men ska försöka få till det i alla fall.

I torsdags kväll kom vi hem från träningslägret hos Berit Edvardsson utanför Östersund.

Eller hem och hem, till Piteå.

Jag, Jessica, Prins och Ares var ner dit i sex dagar. Molle gillar inte att åka bil så han fick stanna hemma. Vi bodde tillsammans med våra vänner Pernilla och Evelina som har en kullsyster, Theia, till Ares. Oj, som dom har busat under dessa dagar!! Vi drog även ner deras isis Oddi frà lille nörregård. Dom hann bli bästa vänner i transporten ner, Prins och Oddi.


Det var en riktigt, riktigt bra resa på alla sätt.

Jessica och Evelina bodde hos Berit under lägerdagarna där dom red på bana, hade teoripass, red ut, arbetade från marken, badade och hade det bra.

Nu känns Prins väldigt mjuk och fin, i tölten tickar han på som en klocka, traven är stabil, galoppen likaså.


Tränade bla att trava på volt med övergångar till galopp, samt att göra honom ännu mer stabil i traven, ibland vill han slå över i tölt, till exempel om han blir stressad av något.

Har även tränat honom att stanna ensam inne i boxen, något som han inte varit jätteförtjust i tidigare.

Och mycket, mycket mer lärdomar än jag ids skriva om här!!


Så, när vi kom hit släppte vi ut Prins på bete här ute på Pitholm.

Han går i en vallackhage tillsammans med sex andra hästar och det gick kanonbra att släppa in han! Jag hade varit lite orolig eftersom han kom lite senare än de andra, men den oron var helt obefogad, skönt!

Runt hagarna finns milsvis med sandvägar och sandhedar att rida på, det är såååå fint!!

Jessica var och red igår och idag var det min tur, äntligen!


I morse for jag dit med världens abstinens, jag har ju inte fått rida på jättelänge!

Lite ormig var han i början, det brukar han vara när man far ut ensam, men efter ett tag ger han sig. Det var så kul!! Jag galopperade massor! Å, vad kul! Och töltade!

Men en farlig sak stötte vi på, en järnvägsövergång! DET var läskigt! Jag fick hoppa av för att leda över honom, och skeptisk var han! Jag blir så nöjd såna gånger, när jag lyckas få med honom trots hans tvekan. Det kan jag leva länge på. På tillbakavägen trodde jag han skulle gå över, men jag fick hoppa av då också. Men innan denna sommar är över ska han nog fixa det!

Så just nu känns livet bra, vi semestrar här i Piteå, solar, badar och rider!

Dessutom fick jag fortsatt jobb på skolan till hösten :)


Jaa, det blev ett långt inlägg, men det var ju ett tag sen!


Tjingeling!





1 kommentar:

  1. Vilken fin blogg och vad härligt det låter med sommarbetet :-)
    /Lotta

    SvaraRadera