fredag 14 oktober 2011

Både och

Denna vecka har varit hektisk, långa dagar på jobbet och kvällar/nätter med det andra projektet ;)
Nu har vi stallhelg och det känns bra! Tänk att man kan längta till det!

Idag var jag ner med Ares till Öjebyn för DOMEN..
Klev upp 04.45 och for iväg strax efter, tiden var 9.00. Jag var mycket,mycket trött efter veckans arbete, for dessutom ensam då alla andra var upptagen med annat.
Men jag var framme vid 8.30 så vi hann sitta och socialträna ett tag, fantastiskt bra träning att sitta där :)
Sen visades vi in i samma rum som vi hade när Molle dog :( Då kom känslorna och jag var MYCKET nära att bryta ihop, men lyckades samla mig innan veterinären kom.
Christina Muller Jonsson, heter hon och är helt fantastisk.
Vi pratade igenom vad som hänt sen sist och hon berättade att vi gör en grundlig undersökning som från början för att känna igenom honom.
Det hon kunde höra av min berättelse var att det verkar positivt att han inte visat någon hälta efter op.
Som sjukgymnasten sa tidigare så gör han lite motstånd när vänstern ska böjas, så även nu.
Hon fortsätter us med att vi går ut och gör böjprover på båda benen följt av skritt/trav.
Ingen som helst antydan till hälta.
När vi sen går in ser hon att han står så att han avlastar vänstern, noterar det.

Summan av kardemumman blev:
Positivt: haltar inte trots böjprov på höger, därför i nuläget inte nödvändigt att operera det. Har ju faktiskt aldrig visat något där tidigare heller. Haltar inte heller på vänster trots böjprov.
Negativt:Avlastar vänstern när han står. Dålig prognos enligt opererande vet bedömt utifrån hur det såg ut i leden innan op.

Slutsatsen blev den att det kan gå precis hur som helst. Klokare? Ja, på sätt och vis och nej.
Men mina tankar nu är så att vi kan inte göra så mycket mer och jag har kommit till det stadiet att jag inte orkar gå omkring och vara ledsen och bekymrad hela tiden utan jag ser framåt och jobbar på med rehabilitering här hemma med sporadiska besök hos sjukgymnasten när vi hinner och har tid. Hon var sjuk idag igen, har varit det två gånger av tre :(
Så jag orkar inte vänta på besked från andra hela tiden utan nu har jag köpt en pool (på rea, jippie!) så i helgen sätter vi upp den i garaget och jobbar oss fram sakta men säkert utifrån vår känsla för hur Ares reagerar och mår.
Av Strömsholm kan jag inte få råd eftersom dom inte träffat honom efter op. Så här är vi med en hund beroende av rehab och har ingenstans att vända oss, känns det som. Kul.
Det är inte kul när man måste vara beroende av andra hela tiden och det inte funkar med det. Vi har inget att förlora, dock är jag inte utbildad på rehab men när man inte har nåt annat val? Jag tror inte det blir värre i alla fall.
Pratade lite kring detta med veterinären och hon tyckte det lät bra med tanke på allt.
Hon tyckte vi skulle börja med att ge Ares ett halvår för att se hur han utvecklas och fungerar/håller när det gäller motion och sånt.
/Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar