onsdag 8 februari 2012

Foder





På hästsidan är jag ganska klar över vad jag vill ge för foderstat. Har hittat ett superfoder från Dodson&Horrell som finns i olika varianter beroende på hur mycket man rider och hur energibehovet ser ut. Just nu ger vi Build Up musli åt Prins. Det är en musli som, om hästen tränas korrekt utvecklar muskler och rygg, det innehåller mycket proteiner som han behöver för att lägga på sig. Det ger inte hjärnspöken, vilket inte är roligt om dom får!
Det finns en annan variant, Icelandic Power mix, som är till för tävlande islandshästar med stort energibehov - det däremot fick Prins hjärnspöken av, men andra hästar funkar kanonbra på det. Det beror nog också mycket på hur hästen annars är, vilket foder man ska välja. Till buildupèn ger vi också en alfalfa som innehåller olja, fett behöver dom extra under våra kalla vintrar.
Däremot är jag inte så säker på vad jag vill ge till Ares.
Spontant säger jag Royal Canin, kanske för att det är känt och jag alltid gett det till mina hundar.
Men det är svindyrt!! Kanske för att det är så bra? Eller är ett billigare foder lika bra? Där tror jag det skiljer ganska mycket, det finns nog billiga foder som inte är så bra, men kanske också dyra som heller inte är så bra, men säljer för att dom har ett varumärke?
Jag har hittat ett foder som jag provade redan till Molle, och han var hur fin som helst på det. Nu har jag provat köpa en annan variant av det till Ares, lite skeptisk är jag, vet ej varför, men vet många setter-ägare som ger detta, så jag ska ge det en chans. En annan bra sak med det är att det är ungefär hälften så dyrt som royal. Nu har det svällt klart, så nu ska han få prova det!
I vanliga fall ger jag torra kulor, men med tanke på hans känsliga mage så ska jag prova ge blöta. Återstår att se om han äter.
Var ut med honom nyss och han är inte bra i magen, det kom ut både blod och slem och allt möjligt. Välling vill han inte ha, inte heller riskok. Provar nu ge små små portioner blötlagd mat så får vi se.
/Marie
p.s, det är bara -13 ute, så idag blir det ridning!, jippie!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar