söndag 5 februari 2012

Täcke eller inte?


Den ständigt återkommande frågan är ju om våra kära isisar behöver täcke eller inte.
Jag är inte en "täckig" person, anser att hästen i normala fall klarar sig bäst utan täcke.
Då jag däremot vill sätta täcke är vid regn och vind, då fryser iaf Prins.
Annars vid tex snöfall så ska ju pälsen isolera, snön ska lägga sig som en skyddande hinna om inte jag fattat fel.
Vid extrem kyla så reser sig håren i pälsen och på så sätt skyddas hästen mot kylan. Men för att göra det krävs mycket grovfoder, det går åt otroligt mycket energi för dom att hålla uppe värmen.
Så har jag förstått saken i alla fall, rätta mig gärna om jag har fel.
Därför har jag täckat Prins nu i denna kyla, för att han som är himla smal ska få spara lite energi. I alla fall jag tror att om han har på sig sitt vintertäcke, så måste ju det hjälpa honom att hålla värmen och han förlorar inte lika mycket energi som han annars skulle ha gjort.
Men jag kan ha fel, kanske man då trycker ner pälsen som ska skydda mot kyla och det går åt lika mycket energi i alla fall? Men täcket ska ju hindra värmen från att lämna kroppen.
I alla fall, anledningen till att jag täckade denna gång var den extrema, långvariga kylan och en tunn häst. Om han varit en "tjockis" med mycket underhudsfett kanske jag inte täckat.
I alla fall, täcket är satt på mycket prövningar då han går med unghästar.
Det är ett Catago vintertäcke med 400 grams fyllning och 600 d ribstop med andasfunktion och jag kan varmt rekommendera det. Man ser spår av slem och annat då unghästarna varit där och busat, men det håller kanonbra! Löstagbar hals och kanon passform på hela täcket.
Nu ska jag ut och träna lite dressyr med Ares, tror förresten att han har halsfluss, eller tonsillit. Det är min egenställda diagnos, ska ringa vet i morgon, för nånting är fel, nu kan jag inte avvakta mer. Med anledning av det så vill jag inte gå promenad med honom, bara lite lättare dressyrövningar.
/Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar