lördag 17 september 2011

Lång resa

I morse halv åtta kom vi hem igen efter att ha kört hela natten. Tänk så fort jag far bort längtar jag som en tok efter Prins. Var ut en skogsrunda idag och han var lat som jag vet inte vad, jätteslö! Vänster galopp fick jag inte på honom så Jessica fick ila iväg till stallet och möta upp mig så hon fick rida igenom honom. Väldigt stel i ena sida, men hon gjorde lite lösgörande övningar och hon fick då minsann vänster galopp, bra! Skönt att se.
I morgon far vi in till stan och hämtar Herman som flyttar in i vårt stall. Det är Jessicas gamla barndomsvän, Sandra, som tar han på prov en månad, sen foder om det funkar. Vi tar med Prins till stan så får dom rida där först.

Ares då. Det har varit jobbigt och kommer vara det minst en månad till. Och i det jobbiga kommer ju allt annat, som minnena av Molle, upp. Så här är det: Dom gjorde artroskopi på vänster armbåge, bogen visade han ingenting på böjproverna, så den är ok. Höger armbåge bör åtgärdas inom 4-6 veckor för att få en smidigare rehabilitering då det annars är ca 3 månader per ben, men nu kan man som väva in det i varann. MEN.... artroskopin då....den gick br, men det såg inte bra ut. Vet trodde inte att han kommer hålla för jakt men kanske som sällskapshund. Därför bestämde vi att vi åker på återbesök om fyra veckor till Öjebyn som remitterade ner oss, så får dom bedöma där om det överhuvudtaget blivit något bättre än innan op. Har det inte det så finns det nog bara ett val, tyvärr. Skulle det ha blivit bättre så får vi ny tid till Strömsholm för att åtgärda höger inom sex veckor totalt från nu.
Rehabiliteringen samt hundens egen läkförmåga är det som är viktigt nu. Total stillhet med endast korta 5 minuters rastningar gäller första veckan, så han bor i bur nu till hans stora missnöje, kan jag säga! Om man kunde förklara att det är för hans eget bästa, om han ska ha en chans. Vi funderar på att sätta upp vår utepool inne i garaget så han kan simma där eftersom det inte finns nån bassäng att träna i här. Men jag ska prata med Strömsholm om det först. Jag har massor jag skulle kunna skriva om idag bla röntgen och avläsning av armbågs/bosledsröntgen, hade en bra dskussion med vår vet i strömsholm ang detta, men det får bli i nåt annat inlägg, känner mig alldeles för mosig nu.
/Marie

2 kommentarer:

  1. Ni är fantastiska häst- och hundmänniskor! Vilken tur Ares har som fick komma just till er som gör allt för att ge honom en chans att bli bra! Och som säkert kommer att fatta rätt beslut utifrån hur det går med rehabiliteringen.

    /Lotta

    SvaraRadera
  2. Tack Lotta, det värmer att höra sådant mitt i detta allt som vi är i nu, när man undrar om man gör rätt...mot alla odds, känns det som. Men nu är vi laddade att fixa detta!
    /Marie

    SvaraRadera